برای افزایش اثر بخشی واکسن های کرونا … 5 نکته از یک متخصص بهداشت


با راه اندازی کمپین های واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در چندین کشور در سراسر جهان ، سوالات زیادی در مورد گیرنده واکسن در مورد تأثیر آن در جلوگیری از Covid-19 و میزان تداوم ایمن سازی گیرنده در برابر ویروس در حال ظهور ایجاد می شود.

به گفته کارشناسان بهداشت بین الملل ، سبک زندگی سالم و خوردن غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی به تقویت ایمنی بدن کمک می کند و به فرد کمک می کند تا در برابر بسیاری از ویروس ها از جمله ویروس Covid-19 مقاومت کند.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی “دیلی میل” ، مایکل Mosley ، متخصص پزشکی انگلیس توصیه هایی را انجام داد که گیرندگان واکسن باید برای اطمینان از اثربخشی واکسن و افزایش فعالیت سیستم ایمنی بدن رعایت کنند ، از جمله:

1- خلاص شدن از شر اضافه وزن

موزلی به افراد چاق توصیه کرد لاغر شوند و خاطرنشان کرد: اضافه وزن مخصوصاً در اطراف شکم برای اثربخشی کمتر سیستم ایمنی بدن انسان کافی است.

وی به استناد یک مطالعه قدیمی از سال 2017 ، منتشر شده در مجله چاقی ، که به این نتیجه رسید که دریافت کنندگان واکسن آنفلوانزای چاقی به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی که این واکسن را دریافت کرده اند و دارای وزن ایده آل هستند ، آنفولانزا می دهند.

2- پری بیوتیک و پروبیوتیک بخورید

موزلی خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک و مفید برای سلامت روده ، مانند محصولات لبنی را توصیه می کند.

همچنین توصیه می شود علاوه بر بسیاری از انواع دیگر سبزیجات ، از غذاهای غنی از پری بیوتیک ، غذاهای غنی از فیبر مانند لوبیا ، عدس ، سیر و پیاز نیز استفاده کنید.

موزلی با استناد به مطالعه ای که در سال 2017 در ژورنال تغذیه منتشر شد ، نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها قبل از دریافت واکسن آنفلوانزا ، میزان تشکیل آنتی بادی در بدن گیرندگان واکسن را تقریباً دو برابر کرده است.

3- خوب بخوابید

مطالعه ای که توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد نشان داد که افراد سالمی که شب قبل از دریافت واکسن آنفلوانزا استراحت کافی ندارند ، فقط حداقل مقدار آنتی بادی مورد نیاز در ماه های پس از واکسیناسیون را دارند.

بنابراین موزلی توصیه می کند که خواب خوب شب قبل و بعد از دریافت واکسن چقدر مهم است. بدن اجزایی تولید می کند که برای سیستم ایمنی بدن در هنگام خواب بسیار مهم هستند ، مانند آنتی بادی ها و سلول های T کشنده.

4- تمرینات دستی

مطالعه ای از دانشگاه بیرمنگام نشان داد افرادی که قبل از دریافت واکسن چندین ساعت دست خود را ورزش می کنند ، پاسخ ایمنی قوی تری پیدا می کنند.

اگرچه هنوز علت آن برای دانشمندان کاملاً روشن نیست ، اما اثبات شده است که انجام بازو قبل از دریافت واکسن مثر است.

5- سیگار را ترک کنید

موزلی ترک سیگار را برای بهبود کارایی واکسن توصیه کرد و به تعدادی از مطالعات اشاره کرد که نشان داد سیگار کشیدن می تواند به طور قابل توجهی اثر واکسن ها را کاهش دهد و احتمالاً به دلیل تأثیر تنباکو بر روی سیستم ایمنی بدن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *