بارگیری لبنان در سوریه با تانکرها … زیر عبای حزب الله


در حالی که لبنان از بدترین بحران اقتصادی رنج می برد ، ثبات خود را از زمان پایان جنگ در دهه 1990 تهدید می کند ، طی آن پوند لبنان بیش از 85 درصد ارزش خود را از دست داد ، که در افزایش 144 درصدی قیمت کالاها منعکس می شود ، طبق صندوق بین المللی پول ، قاچاق مواد اساسی ، به ویژه سوخت ، به سوریه برای وخیم تر شدن شرایط زندگی و اقتصادی آن.

سقوط اقتصادی و مالی منجر به کمبود سوخت و از بین رفتن شدید آن در جایگاه ها شده است و این امر در روزهای اخیر با صحنه های “تحقیر” در مقابل پمپ بنزین ها دیده شده است ، جایی که شهروندان در صف های طولانی منتظر خرید مقادیر کمی از سوخت ، گاهی اوقات با مشکلاتی همراه است که منجر به استخدام سلاح می شود ، در حالی که برخی از ایستگاه ها درهای خود را به روی مشتریان می بندند و به دلیل کمبود سوخت از کار می افتند.

بقاع در خط مقدم صحنه بحران است

اگرچه کمبود سوخت بیشتر مناطق لبنان را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما منطقه بقاع پیشگام در صحنه بحران است زیرا مردم از کمبود سوخت رنج می برند ، در حالی که چندین ایستگاه بسته شده و برخی دیگر نیز سیاست استاندارد سازی توزیع برای مشتریان را در پیش گرفته اند.

قاچاق از طریق ایست های بازرسی غیرقانونی به نفع افراد تحت پوشش دو حزب شیعه حزب الله و جنبش امل به رهبری نبیح بری رئیس پارلمان لبنان و اعضای لشکر چهارم به رهبری ماهر اسد از طرف سوریه در بهره برداری صریح از بحران هایی است که هر دو کشور دارند تجربه کردن

تغییر جهت قاچاق

قاچاق بین دو کشور که دارای گذرگاه های غیرقانونی زیادی است ، موضوع جدیدی نیست ، اما “مقصد” قاچاق بین دو کشور طی سالهای اخیر ، پس از سالها قاچاق از سوریه به لبنان ، که همسایه چهار به آن پیوست ، تغییر کرده است. ایست های بازرسی مرزی رسمی که توسط ارتش و نیروهای امنیتی اداره می شوند.

ده ها مخزن و سوخت یارانه ای

هیاتم دبس ، صاحب یک پمپ بنزین در شهر بعلبک (شرق لبنان) ، در مورد این بحران اظهار داشت: به العربیه دات نت گفت: “روزانه ده ها مخزن سوخت به سوریه می روند و با سوخت یارانه شده توسط بانک دو لیبان سوخت گیری می شوند. “

وی افزود: قاچاق به هر طریقی فعال است ، چه از طریق مخازن ، دوچرخه یا حیواناتی مانند الاغ ، یا اتومبیل های شخصی پر از گالن بنزین و گازوئیل.

بازرگانانی که توسط حزب الله محافظت می شوند

از طرف خود ، علی صبری حماده ، رهبر جنبش تصمیم بعلبک – هرمل ، که مخالف این دو شیعه است ، حزب الله را به دفاع از قاچاقچیان متهم کرد.

وی در مصاحبه با العربیه دات نت ابراز تأسف کرد ، “زیرا تانکرها از ایست های بازرسی نیروهای امنیتی عبور می کنند ، بدون اینکه متوقف شوند ، به عنوان ایستگاه بازرسی در شهر خواربار ، بقاع.”

وی افزود: ما دو بار تحقیر شده ایم ، یك بار با مصادره سپرده هایمان در بانك ها و یك بار دیگر با پرداخت این سپرده ها برای تأمین مالی واردات سوخت و سپس قاچاق آنها توسط بازرگانان تحت حمایت حزب الله به سوریه.

از مرز لبنان و سوریه (بایگانی - خبرگزاری فرانسه)

از مرز لبنان و سوریه (بایگانی – خبرگزاری فرانسه)

سودهای کلانی کسب کنید

نیاز بازار سوریه به بنزین قاچاقچیان لبنانی را مجبور به قاچاق بنزین به سوریه کرده تا سود کلانی کسب کند ، زیرا قیمت یک قوطی بنزین در لبنان امروز بین 40 تا 45 هزار پوند لبنان یا بیش از سه دلار با توجه به نرخ ارز متفاوت است. در بازار سیاه ، در حالی که قیمت یک قوطی بنزین بین 40 تا 45 هزار پوند لبنان متفاوت است. قاچاق بنزین از لبنان با توجه به نرخ ارز بازار سیاه بین 100000 تا 140،000 پوند سوریه یا بین 23 تا 25 دلار متفاوت است.

مردم از مناطق مرزی که با هم تداخل دارند ، این انتقال ها را یکی از نیازهای معیشتی مردم می دانند ، زیرا آنها از بی توجهی به دولت و محرومیت از توسعه رنج می برند ، که آنها را مجبور کرد که امرار معاش خود را در خارج از مرزها دنبال کنند.

از مرز لبنان و سوریه (بایگانی - خبرگزاری فرانسه)

از مرز لبنان و سوریه (بایگانی – خبرگزاری فرانسه)

محمد ناصرالدین از شهر مرزی هرمل به العربیه دات نت گفت: “مخازن بنزینی که هر روز از منطقه هرمل عبور می کنند ، نیاز همه لبنانی ها را برآورده می کنند ، اما متأسفانه آنها به طور قاچاق به سوریه منتقل می شوند.”

3 نکته اصلی برای قاچاق

وی همچنین تأیید کرد که این قاچاق از طریق سه گذرگاه اصلی غیرقانونی در حوالی منطقه مرزی هوش ال سید علی انجام شده است ، که بیشتر آنها تحت حفاظت نیروهای واقعی (با توجه به حزب الله) بودند که عبارتند از: محمد علی رشید گذرگاه جعفر که بزرگترین آن است و در منطقه قصر واقع شده و گذرگاه قباش برای خانواده جعفر در منطقه القصر و گردنه الجمال.

وی در مورد روش قاچاق نیز گفت که “تانک هایی که از لبنان می آیند محموله های خود را از طریق جاده های خاکی به مرز در تانک های سوریه تخلیه می کنند و این روند روزانه با میانگین 30 تانک انجام می شود.”

قاچاق از ایستگاه ها

در مورد قاچاق بنزین ، این کار انجام می شود ، همانطور که محمد توضیح می دهد ، به شرح زیر است: صاحب ایستگاه خدمات به طور متوسط ​​24000 لیتر بنزین در روز دریافت می کند ، 10 هزار لیتر بنزین به مشتریان خود می فروشد ، سپس جایگاه خود را زود تعطیل و ذخیره می کند بقیه در آماده سازی حمل شبانه آن به سوریه با تانکرهای کوچک و کسب سود خارق العاده.

وی گفت: “ما بارها نیروهای چریک را در منطقه بررسی کرده ایم ، یعنی. حزب الله و جنبش امل برای جلوگیری از قاچاق اقدامی انجام دادند ، اما متأسفانه ما فقط به تحقیر بیشتری دست یافتیم و تانكها از روی چشمان شما عبور می كنند ، ای دولت. ”

از مرز لبنان و سوریه (بایگانی - خبرگزاری فرانسه)

از مرز لبنان و سوریه (بایگانی – خبرگزاری فرانسه)

جاده القصر-جرمش

به نوبه خود ، یکی از ساکنان منطقه مرزی هرمل ، که یک خانواده و یک قبیله را بین لبنان و سوریه تشکیل می دهد ، با اعلام اینکه “قاچاق عمدتا در معابر غیرقانونی از طریق قصر فعال است ، به العربیه دات نت تایید کرد ،” جرمش بین هر دو کشور.

وی همچنین افزود: لشکر چهارم به رهبری ماهر اسد با همکاری تاجران لبنانی که بیشتر آنها با حزب الله در ارتباط هستند ، ورود تانکرها از لبنان به مناطق تحت کنترل خود را تسهیل می کند.

کامیون حمل کالا در مرز لبنان و سوریه (بایگانی - آسوشیتدپرس)

کامیون حمل کالا در مرز لبنان و سوریه (بایگانی – آسوشیتدپرس)

2 میلیارد دلار برای واردات سوخت

قابل توجه است که برآوردها نشان می دهد ارزش کالاهای قاچاق به سوریه طی پنج سال بیش از 20 میلیارد دلار است ، زیرا بانک مرکزی لبنان به واردات آرد ، مازوت و دارو 85 درصد بالاتر از نرخ ارز رسمی 1507 دلار یارانه می دهد ، که به این معنی است که هرگونه قاچاق این مواد در خارج از مرزها باعث خنثی کردن توانایی مالی بانک در حال حاضر مشکل شده و توانایی دولت در تأمین کالاهای اساسی به بازار محلی می شود.

پروفسور جاسم آژاکا ، کارشناس اقتصادی به العربیه دات نت گفت: “هزینه سالانه یارانه حدود 7 میلیارد دلار برآورد می شود که بیش از 2 میلیارد دلار آن فقط برای واردات سوخت است.”

مرز سوریه و لبنان (بایگانی)

مرز سوریه و لبنان (بایگانی)

70 درصد کالاهای یارانه ای قاچاق است

وی همچنین اشاره کرد که “70٪ کالاهای یارانه ای از لبنان قاچاق می شود.”

قابل ذکر است که در هر بحران سوخت ، مقامات لبنان بار دیگر تأکید می کنند که قاچاق در سوریه یکی از دلایل آن است.

در همین حال ، کیفرخواست مستقیماً متوجه حزب الله بود که عبور و مرورهای غیرقانونی بین دو کشور را کنترل می کند و از آنها برای حمل سلاح و جنگنده های خود استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *